Varför Blogg?

Jag har funderat hela dagen på en sak. Varför ska man ha en blogg egentligen? Sälvklart så förstår jag att har man en trädgårdblogg så lägger man ut bilder och berättelser om sin prunkande trädgård,i matbloggarna hittar man diverse olika kulinariska senationer och i modebloggarna blir man uppdaterad vad som är det senaste och om man ska ha uggs eller inte denna säsong.

Men dit jag vill komma är de personliga bloggarna. Som min tillexempel. Ja,det finns många exemplar av dessa och alla känner nog till några stycken minst. Jag tycker att dessa bloggar är de mest intressanta. Man får reda på vad personen i fråga gör om dagarna och lite annat ditt och datt. Hur det var på semesterna och man får se egentagna bilder osv osv. Ni förstår säkerligen vad jag menar.
Nu är bara fråga,hur personliga är dessa bloggar? Jag tror att man bara lägger ut en liten del av sitt liv. Bara en ytlig del som många skulle kunna lista ut ändå. För hur många skulle vilja hänga ut sin familj och sina vänner och nära och kära i bloggen? Självklart är jag jättearg på mamma ibland men jag skulle aldrig komma på tanken att hänga ut henne i bloggen som något elakt monster. Man vill helt enkelt inte och gör det av respekt för andra och till sig själv.

I en blogg så kan man få intrycket att vissa människor jämt är glada och positiva. Aldrig har en dåliga dag. Men vi alla vet ju att alla människor har ups and downs. Till och med de som alltid verkar glada. 

Så varför har man en blogg egentligen? Tro nu inte att jag ställer bloggen som ett hatobjekt,snarare tvärtom. För var skulle jag annars ha skrivit detta och delat med mig av mina funderingar. 

Så vad tycker ni,hur mycket ska man dela med sig i en blogg och är det rätt att hänga ut människor i sin blogg?
Komentera för jag vill höra hur ni resonerar!